POSIX (Portable Operating System Interface — Taşınabilir İşletim Sistemi Arayüzü)

1.1. POSIX (Portable Operating System Interface — Taşınabilir İşletim Sistemi Arayüzü) Nedir

Birol EMEKLİ
3 min readJan 20, 2021

--

POSIX’te bulunan iki kavram ile ne olduğunu açıklamaya açalışırsak; portable(taşınabilir) demek tamamen kaynak kodu ile ilgilidir. Kodun başka bir ortama taşındığında da çalışabilmesidir. Interface (arayüz) kelimesi ise geliştirilen kodun farklı kodlarla iletişim kurması, bir arayüz sağlayan yerdir.

POSIX 1985 yılında Richard Stallman tarafından proje olarak geliştirilmeye başlanmıştır ve 1988 yılında IEEE Std 1003.1–1988 ile resmileşmiştir ve uluslararası standart adı ISO/IEC 9945’dir. Genel olarak Linux işletim sistemleri POSIX standartlarına uymayı hedeflemektedir.

İşletim sisteminin POSIX uyumlu olması geliştiricilerin aynı kodları kullanarak farklı işletim sistemleri için uygulamalar vs. geliştirebilmesine imkan sağlamaktadır. POSIX uyumlu kod yazmanın bu avantajı ile kendinize büyük bir artı katabilirsiniz.

1.1.1. POSIX’e Tam Uyumlu İşletim Sistemleri

Bu işletim sistemleri tüm POSIX standartlarına uyumludur.

A/UX, AIX, BlagOS, BSD/OS[2], Darwin (Mac OS X), HP-UX, INTEGRITY, IRIX, LynxOS, MINIX, OpenVMS, penOS, QNX, RTEMS (POSIX 1003.1–2003 Profile 52), Solaris und OpenSolaris, UnixWare, velOSity, VxWorks

1.1.2. POSIX’e Geniş Ölçüde Uyumlu İşletim Sistemleri

Bu işletim sistemleri resmen POSIX uyumlu olmasa da standartlarının büyük bir kısmını desteklemektedir.

BeOS und dessen Open-Source-Nachfolger Haiku, Nucleus RTOS, FreeBSD[3], Linux (çoğu dağıtımlar için bakınız LSB), NetBSD, OpenBSD, DragonFly BSD, PikeOS (Gömülü sistemler için eşzamanlı işletim sistemi. PSE51- ve PSE52 payı seçilebilir.), SkyOS, SuperUX, Syllable, VSTa

1.1.3. POSIX Standartlarını Genişletmeye Uyumlu İşletim Sistemleri

Bu işletim sistemleri POSIX uyumlu değildir fakat derleyici kütüphaneleri aracılığıyla desteklerler.

Microsoft Windows’un NT çekirdeğinin Microsoft Windows Services for UNIX’le kullanımı POSIX threadleri gibi alt kümeleri mesela “Pthreads-w32“ desteğiyle mümkündür., eCos — POSIX, standart dağıtımın bir parçası olup birçok uygulamaca kullanılmaktadır., Plan 9: APE — ANSI/POSIX Environment, Symbian İS PIPS’le (PIPS Is POSIX on Symbian), AmigaOS/MorphOS, ixemul.library

1.2. Bazı POSIX Standartları

1.2.1. C API

Standart C programlama dili kullanımı genişletir.

· Dosya işlemleri: mkdir, dirname, symlink, link, poll(), stat, sync

· Ağ iletişimi: soket()

· Süreçler ve İş Parçacıkları: pipe, fork, execl, wait, sleep, mkfifo, setgpid()

· Bellek yönetimi: mmap, mlock, mprotect, madvise, brk()

1.2.2. CLI Yardımcı Programları (CLI utilities)

Bu standart, geliştirilen uygulamanın gerektirdiği kabuğa ve yardımcı program işlevselliğine standart düzeyde arabirim tanımlamaktadır.

· cd, ls, echo, cat, rm …

1.2.3. Kabuk Dili (Shell language)

Kabul dili ortamı programlama dilini desteklemektedir.

ÖR: a=5;

Echo “$a”;

1.2.4. Program Çıkış Durumu (Program exit status)

ANSI C, başarı için 0 veya EXIT_SUCCESS, başarısızlık için EXIT_FAILURE üretir ve bırakır.

POSIX şunları ekler

· 126: Komut bulundu ancak yürütülemedi

· 127: Komut bulunamadı

· >128: Bir sinyalle sonlandırıldı

· 128+n: Önemli hata sinyali “n”

· 130: Kontrol^C ile program sonlandırıldı

1.2.5. Düzenli İfadeler (Regular expression)

İki tür vardır. BRE (temel) ve ERE (genişletilmiş). Temel kullanımdan kaldırışmıştır fakat API’ler için tutulmuştur.

Bunlar C API işlevleri ile uygulanır ve CLI yardımcı programlarında kullanılabilir.

ÖR: echo ‘a.1’ | grep -E ‘a.[[:digit:]]’

1.2.6. Dosya Adları (Filenames)

· / yol ayıracıdır

· NUL kullanılamaz

· . bulunduğu dizin, .. ebeveynidir (bir önceki dizin)

· Yalnızca a-zA-z0–9._- içerebilir

1.2.7. Ortam Değişkenleri (Environment variables)

Ör: HOME, PATH

1.2.8. Dizin Yapısı (Directory structure)

Ör: /dev/null, /tmp

--

--

Birol EMEKLİ

Systems Administrators | DevOps | ML & DP | Python | Django